Kali ni Nora ingin kongsikan pada korang tentang Perniagaan E-dagang di Malaysia. Perniagaan E-dagang merupakan proses transaksi yang dijalankan menerusi rangkaian elektronik, termasuk aktiviti pemberian maklumat, promosi, pemasaran, pembekalan atau penghantaran barangan atau perkhidmatan, meskipun pembayaran dan penghantaran berkaitan transaksi ini mungkin dijalankan diluar talian.

sumber : google

Walaupun kebanyakkan orang menganggap e-dagang sebagai perniagaan kepada pengguna (B2C), namun terdapat banyak jenis e-dagang yang lain di Malaysia termasuk servis membuat website, laman lelongan dalam talian, perbankan internet, tempahan tiket dalam talian dan perniagaan urus niaga. Baru-baru ini, pertumbuhan e-dagang telah berkembang menggunakan peranti mudah alih.

Percubaan Malaysia dengan E-dagang bermula pada tahun 2004 dengan pelancaran eBay Malaysia. Ini diikuti oleh Lelong.com.my pada tahun 2007 - platform C2C ​​- yang menarik lebih daripada 9.56 juta pelawat setiap bulan. Lelong dikreditkan kerana mempelopori industri e-dagang Malaysia dan menikmati penguasaan pasaran selama beberapa tahun sebelum bergabung dengan Fashionvalet.com dan Mudah.my pada tahun 2011.

Keadaan semasa pasaran e-dagang Malaysia mula terbentuk Pada tahun 2012 apabila dua perniagaan utama Lazada dan Zalora melancarkan operasi Malaysia mereka, diikuti oleh Shopee pada tahun 2015. 

Apakah Pembangun Laman Web E-dagang Terbaik?

Bagi memastikan untuk menghasilkan laman web e-dagang yang terbaik adalah perlu utamakan website yang terbaik dan mudah di akses oleh pengguna. Untuk dapatkan laman web terbaik, perniagaan e-dagang perlu melaburkan sedikit modal untuk VPS iaitu Virtual Private Server yang secara mudahnya adalah menggunakan komputer / server dekstop yang disambung internet 24 jam. Malaysia VPS banyak membantu peniaga yang baru memulakan perniagaan e-dagang.

Salah satu VPS Malaysia adalah Go Get Space iaitu sebuah syarikat yang menawarkan perkhidmatan membuat website yang juga  meliputi dari laman web kecil atau blog peribadi hingga keperluan korporat. Terdapat pelbagai jenis perkhidmatan web hosting yang terdapat di Malaysia. Di Go Get Space juga menyediakan pakej hosting dan penyelesaian pemasaran digital untuk memenuhi keperluan pelanggan.

Bagi memastikan perniagaan E-dagang terus berkembang di Malaysia, peniaga yang terlibat perlu merangka semula laman web sedia ada. Ini kerana laman web yang lama boleh menjadikan pelawat keliru. Sekiranya reka bentuk dan kandungan laman web tidak up-to date, ia akan menghasilkan UX buruk bagi pelanggan. Laman web yang sukar dilayari, pemuatan yang perlahan atau rumit boleh meninggalkan rasa tidak selesa pelawat. Pautan dalaman yang tidak menarik, paparan yang tidak terkini, dan susun atur yang tidak responsif dapat menjadikan perniagaan kurang signifikan terhadap trafik website. Sama seperti matlamat dan aktiviti penjenamaan semula pemasaran, laman web perlu dikemas kini secara konsisten. Kemas kini dan reka bentuk semula yang berterusan serta mengikut tren dapat menjadikan laman web perniagaan e-dagang menyenangkan, difahami dan mengubah petunjuk menjadi penjualan yang hebat.

Sekarang setelah perniagaan dalam talian dengan laman web eCommerce, yang sudah siap dapat membantu untuk mengubah permainan pemasaran dalam talian. Memiliki laman web untuk perniagaan hanyalah permulaan, masa untuk bersiap untuk membuat perniagaan maju dengan pendapatan tinggi. Bagaimanapun, inilah tujuan utama untuk menyelesaikan laman web eCommerce dengan Go Get Space. Untuk menjadikan perniagaan meningkat dengan penjualan dan pendapatan yang lebih tinggi, semua yang diperlukan adalah pada kadar penukaran. Reka bentuk laman web e-dagang berbeza dari perniagaan ke perniagaan, begitu juga dengan harga reka bentuk laman web Malaysia bergantung pada sifat kedai dalam talian dan trend yang berlaku. Tetapi, matlamatnya tetap sama dengan kadar penukaran yang lebih tinggi.

sumber : google

Faktor Utama yang Memacu Pertumbuhan E-dagang di Malaysia

Pertumbuhan e-dagang di Malaysia didorong terutamanya oleh peningkatan pengguna yang mahir secara digital mencari tawaran yang hebat. Berikut adalah faktor utama lain yang mendorong pertumbuhan e-dagang di rantau ini.

  • Kelebihan Geologi & Topografi

Pemain e-dagang secara tradisional di Asia Tenggara menghadapi cabaran logistik kerana topologi di rantau ini dikuasai oleh beberapa pulau dan kawasan hutan yang tebal. Bagaimanapun, Malaysia dipisahkan hanya dalam dua bahagian utama iaitu Semenanjung Malaysia dan Malaysia Timur yang menjadikan logistik e-dagang jauh lebih mudah dan menjimatkan.

  • Kenaikan Perniagaan Runcit dalam E-commerce

Sama seperti negara-negara lain di Asia Tenggara, peruncitan & e-dagang FMCG berkembang pesat di Malaysia. Malahan, Malaysia menduduki tempat ke-2 dalam senarai pasar runcit paling cepat di Statista di dunia pada tahun 2018, dengan hanya Singapura mencatat kenaikan YoY yang lebih tinggi. Anda juga boleh menjual perkhidmatan dalam talian dalam bentuk semua dari sokongan iklan, hingga reka bentuk grafik. Terdapat juga syarikat berasaskan perkhidmatan yang memberikan apa sahaja yang mereka tawarkan berdasarkan harga dan membina hubungan yang mendalam dengan pelanggan.

  • Pengguna yang mahir secara digital dan mudah alih

Urus niaga e-dagang dikendalikan melalui internet, ini bermaksud selain menyediakan produk dan perkhidmatan fizikal kepada pelanggan, anda juga dapat menyediakan produk digital yang dapat mereka muat turun secara dalam talian. Jenis produk ini sering merangkumi perkara seperti kursus dalam talian, perisian, atau grafik untuk digunakan di laman web. Produk digital mungkin juga terdapat dalam bentuk panduan atau eBook. Malaysia mempunyai 140% penembusan mudah alih dan 85% penembusan internet. Lebih daripada 26 juta rakyat Malaysia mengakses internet dan 80% pengguna berusia antara 16 hingga 64 tahun sudah membeli-belah dalam talian.

  • Pertumbuhan Media Sosial

Garis yang membezakan antara media sosial dan e-dagang semakin tidak kelihatan, namun beberapa inisiatif membeli-belah telah dibuat oleh Facebook & Instagram. Selain itu, media sosial berfungsi sebagai platform penemuan dan pasca pembelian yang hebat untuk perniagaan e-dagang. Sehingga 2019, Malaysia mempunyai 25 juta pengguna media sosial aktif yang merangkumi 78% daripada jumlah keseluruhan penduduk. Segmen mudah alih yang maju secara digital ini menyediakan asas pelanggan berpotensi besar untuk perniagaan e-dagang.

  • Keselesaan Pengguna dengan Pembayaran Digital

Pengguna di pasaran e-dagang yang baru muncul biasanya menjauhkan diri dari pembayaran digital dan cenderung sangat bergantung pada Cash on Delivery. Ini telah menjadi penghalang pertumbuhan e-dagang di beberapa wilayah seperti India, Brazil, Arab Saudi dan lain-lain, kerana COD memberikan cabaran skalabilitas pada perniagaan e-commerce. Jauh lebih mudah untuk automatik pengurusan inventori melalui penggunaan alat dalam talian elektronik dan vendor pihak ketiga. Ini telah menjimatkan perniagaan e-dagang berbilion dolar dalam kos inventori dan operasi. Pengurusan inventori juga menjadi semakin canggih. Anda kini dapat menguruskan stok anda di pelbagai saluran dengan mudah. Malaysia berada di luar negara dengan pemindahan bank dan pembayaran digital menyumbang 93% transaksi e-dagang dan pada masa ini terdapat 39 perniagaan dengan lesen e-money di negara ini, termasuk pemain utama PayPal, Alipay, WeChat dan Google Pay.

  • Inisiatif Kerajaan

Pertumbuhan positif industri e-dagang di Malaysia juga didorong oleh inisiatif kerajaan iaitu Hala Tuju Strategik E-dagang Nasional yang berusaha untuk meningkatkan akses internet ke kawasan luar bandar dan meningkatkan teknologi e-wallet.


Apakah Cabaran E-dagang?

sumber : google

Untuk kepentingan keseimbangan, terdapat kemungkinan cabaran yang mungkin anda hadapi semasa awal perjalanan e-dagang.

Amanah: Kepercayaan adalah perkataan besar dalam e-dagang dan terdapat dalam pelbagai bentuk.

      • Bolehkah calon pelanggan anda mempercayai anda sebagai syarikat?
      • Bolehkah mereka mempercayai cara pembayaran yang anda pilih tidak akan gagal?
      • Bolehkah mereka mempercayai produk anda berkualiti?

Penyelesaian pembayaran yang dipercayai seperti PayPal dapat membantu menanamkan keyakinan pada orang yang mengunjungi laman web. Menggunakan sistem semakan seperti mendaftarkan laman web anda sebagai perniagaan kepercayaan Google hanya beberapa cara untuk mengatasi masalah yang berpotensi ini.

Isu teknikal: Sekiranya tidak berpikiran teknologi, dan jujurlah perniagaan e-dagang tidak  memulakan kedai online, mungkin menghadapi masalah berikut:

      • Apa yang berlaku sekiranya penyelesaian pembayaran berhenti berfungsi?
      • Mesti mempunyai pengetahuan mengenai HTML, CSS atau Javascript untuk menyelesaikan masalah pengekodan?
      • Sekiranya ingin letak banner atau menyesuaikan grafik di laman web, adakah anda mempunyai pengalaman reka bentuk web?

Sekiranya tidak dapat menyelesaikan masalah ini sendiri,  mungkin perlu melakukan penyumberan luar. Nasib baik, e-commerce ada penyelesaian seperti Go Get Space mempunyai perkhidmatan khusus untuk membantu anda sekiranya masalah ini timbul.

Pesaing: Oleh kerana kos penyediaan awal yang berkaitan dengan memulakan perniagaan e-dagang sangat kecil, ini menjadikannya pasaran tepu. Oleh itu, sangat penting untuk melakukan penyelidikan sebelum melancarkan, dan mencari niche yang sesuai untu perniagaan.

Tiada kehadiran fizikal: Walaupun ini bertambah baik seiring berjalannya waktu, hakikat bahawa pengunjung tidak dapat melihat atau merasakan dan produk menjadi kejatuhan.

Berikut adalah beberapa cara untuk mengatasi masalah ini:

      • Menawarkan pulangan percuma
      • Tambahkan gambar beresolusi tinggi
      • Tunjukkan kepada pelanggan menggunakan produk
      • Sertakan video produk  yang sedang digunakan
      • Sertakan keterangan yang sangat terperinci mengenai produk
      • Letakkan bahagian FAQ di setiap halaman produk

Perbelanjaan awal: Cabaran terbesar dengan perdagangan elektronik adalah bermula dan mencapai penjualan pertama yang sangat penting.

Untuk melakukan itu,  mungkin memerlukan mengeluarkan sedikit wang untuk menghasilkannya. Beberapa cara yang menjimatkan untuk memulakan perniagaan e-dagang termasuk:

      • Menjalankan kempen Google Shopping
      • Menggunakan pop-up laman web untuk pengumpulan data
      • Menggunakan e-mel troli yang ditinggalkan
      • Menerbitkan bar peningkatan / naik taraf di laman web anda
      • Memberikan produk kepada pemberi maklumat untuk publisiti

Masa depan perniagaan E-Dagang di Malaysia bergantung kepada para peniaga untuk merancang perkhidmatan mereka dengan mengikut keperluan web hosting sama ada individu atau korporat. Sama ada perniagaan baru yang baru memulakan dalam talian atau pembangun aplikasi yang melancarkan perkara besar seterusnya peniaga perniagaan e-dagang sentiasa berusaha untuk memberikan tahap kebolehpercayaan, keselamatan, dan perkhidmatan pelanggan tertinggi dengan harga yang kompetitif dan berpatutan.

8 Comments

  1. Orang sekarang jual burger pun secara online guna app.

    ReplyDelete
  2. zaman sekarang mmg fokus byk kat e-dagang nie.. mungkin akan berterusan sbb itu platform paling senang utk kembangkan perniagaan dan servis

    ReplyDelete
  3. e-dagang sudah menjadi kebiasaan di negara kita skrg. lebih mudah utk berjual-beli di platform ini.

    ReplyDelete
  4. ramai dah memilih cara pembelian di laman e-dagang sebab lebih menjimatkan masa dan fleksibel

    ReplyDelete
  5. sekarang memang semua suka dan prefer e-dagang ^_^

    ReplyDelete
  6. penting sgt2 e dagang skg ni..zaman ni zaman e dagang.

    ReplyDelete
  7. zaman sekarang... dengan isu pandemik covid19 lg... e-dagang jelaa paling relevan

    ReplyDelete
  8. dgn PKP skrg rasanya makin akan lagi trending edagang

    ReplyDelete

✿Terima kasih kerana sudi meninggalkan jejak di blog ini✿
✿Sangat dihargai dan insyaAllah kunjungan akan di balas✿
Muacssssssss!!!✿